Q10 מול אומגה 3

בין תוספי התזונה הנפוצים ביותר בישראל, ניתן למנות כיום את תוסף התזונה Q10 ואת חומצת השומן הבלתי רווי - אומגה 3 הם נצרכים לעיתים קרובות, בנפרד או יחדיו, כדי לשפר את בריאות המוח והלב. כיום אפילו ניתן למצוא תוספי תזונה המשלבים מראש את שני החומרים יחדיו.

אומגה 3 היא סוג של חומצות שומן, אותה ניתן למצוא בדרך כלל בדגים שומניים, כגון סלמון או מקרל. הקו-אנזים Q10 נוצר באופן טבעי בגוף והוא גם קיים בסוגי מזונות רבים. זהו חומר מזין הפועל כנוגד חמצון, מגן על התאים מפני נזק, ומשתתף בפעילויות מטבוליות. כאשר הם נלקחים כתוספי תזונה, שניהם מספקים תועלת בטיפול בדלקות, בהגברת תפקוד הלב ובשמירה על תפקוד המוח בצורה אופטימלית. תוסף אחד אינו בהכרח טוב יותר מהשני לצורך מטרות אלו.

חשיבותם של של CoQ10 ואומגה 3

הגוף שלנו משתמש בקיו 10 כדי לעזור ליצור אנרגיה בתוך כל אחד מהתאים שלנו. .CoQ10 נצרך באופן טבעי דרך מזון, ובעיקר דרך מאכלים כגון איברים פנימיים, בשר בקר, סרדינים, תרד וכרובית, או שהוא מיוצר על ידי הגוף. עם זאת, רמות הייצור של קו-אנזים זה מתחילות לרדת אחרי גיל 20.

אומגה 3 היא חומצת שומן חיונית, כלומר היא חיונית לצמיחה בריאה, אבל לא יכולה להיות מסונתזת באופן יעיל על ידי הגוף. היא הכרחית לבניית קרום תא בריא, והיא מרכיב חשוב של המיאלין במערכת העצבים.

תפקידו של Q10

מדובר על נוגד חמצון ולכן הוא מגן על התאים שלנו מפני נזקי הרדיקלים החופשיים, הנגרמים על ידי זיהום, חשיפה לשמש וחיי היומיום. Q10 עשוי גם לתמוך במערכת החיסון שלנו והוא והוא יכול להקל במקרים של עייפות כרונית ושל פיברומיאלגיה. הן Q10 והן אומגה 3 נמצאו כבעלי השפעות אנטי דלקתיות, העשויות להגן עלינו מפני מחלות ניווניות של מערכת העצבים המרכזית, כגון מחלת הפרקינסון, ומאיטות את קצב התקדמותה, מורידות את לחץ הדם בשימוש ארוך טווח ושומרות על בריאות הלב וכלי הדם במיוחד בקרב חולי סוכרת.

תפקידה של אומגה 3

לאומגה 3 יש מספר סוגים שונים. DHA ו- EPA הם שני סוגים חיוניים הנמצאים בדגי מים קרים, כגון מקרל, סלמון ובקלה. ALA - או חומצה אלפא לינולנית - היא סוג אחר של אומגה 3, הנמצאת במקורות צמחיים, כגון אגוזים, עלים, וזרעים מסוימים כמו זרעי פשתן או זרעי צ'יה. ALA מסונתזת באופן פחות יעיל על ידי הגוף לאותן חומצות שומן מסוג DHA ו- EPA, אבל עדיין יש לה יתרונות רבים. מחקרים מצאו כי אומגה 3 מפחיתה את הסיכון להתקף לב גם אצל אנשים עם מחלת לב מאובחנת כטיפול שניוני מניעתי לאחר אוטם שריר הלב, בנוסף לטיפול התרופתי (כגון: סטטינים, תרופות נוגדות טסיות דם, חוסמי בטא, מעכבי ACE), וגם אצל אלו ללא. נראה כי היא מפחיתה את הסיכון לדופק לא סדיר, מורידה רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם ומגבירה את זרימת הדם. כמו כן נמצא כי צריכת אומגה 3 עוזרת לטיפול בדיכאון קליני, כולל דיכאון לאחר לידה, גם כאשר היא משולבת עם תרופות מרשם.
כמובן, שלפני שמכניסים תוספי תזונה או ויטמינים לשגרת היום יום, בין אם מדובר באומגה שלוש, דקל ננסי, קו-אנזים Q10, או כל תוסף אחר, חובה להיבדק אצל רופא או להתייעץ עם דיאטן מומחה, ולבדוק אם זה אכן מה שהגוף שלכם צריך.