מהם המזונות שהינם מקור טוב ל-Q10? - חלק א

גם כאשר תנאי החיים משתנים במהירות, תזונה מאוזנת חשובה לשמירה על הבריאות הכללית של כל אחד. רכיבי המזון חשובים לא רק בשמירה על הגוף בצורה ראויה במשך החיים, אלא גם לקראת הזדקנות. לדוגמה: תחזוק הלב, תחנת הכוח של הגוף, חשוב כל יום, כאן ועכשיו, כמו גם לעתיד.
חלק מהרכיבים, כמו לדוגמה קואנזים קיו 10, שחלק מתפקידיו החשובים הם הפקת אנרגיה, שמירה על תפקוד תקין של מערכת הלב וכלי הדם. ניתן למצוא כמות ממנו במזונות מסוימים אך קשה לצרוך אותו באמצעות תזונה בלבד, לכן הוא אחד מתוספי המזון שאנשים רבים ברחבי העולם משתמשים בו על מנת לתמוך בבריאות הלב. לכן מוודאים שיש ל - Q10 מחיר הגיוני.

מהם המזונות שהינם מקור טוב ל - Q10 ?

נתחיל במזונות מן החי:

בקר

הריכוז הגבוה של Q10 בגוף האדם נמצא בלב וניתן למצוא גם בכבד ובכליות אותו דבר ניתן למצוא בלב הבקר. כלומר אם החלטתם לאכול "מעורב ירושלמי" כנראה שצרכתם כמות מסוימת של קיו 10, אך יש לשער שמה שאכלתם לא יספק את הכמות היומית הנדרשת.

עוף

גם באיברים הפנימיים של עופות - תרנגולת או הודו - אפשר למצוא כמות של הקואנזים. אז כשמגיעים לארוחת ערב של שישי אצל משפחה טריפוליטאית ואכלתם מצ'ומה, הרי שהזנתם את גופכם ב - Q10 יחד עם רכיבים נדרשים נוספים.

דגים

בדגים כמו הרינג, פורל ומקרל ניתן למצוא ריכוז של קיו 10 בעיקר בלב אך בדרך כלל קונים דגים נקיים מחלקים פנימיים. מכונים שעוסקים בניתוח רכיבי מזון טוענים שאנשים שמוסיפים דגים אלו לתפריט שלהם יכולים להנות מכמות כלשהי של Q10 בתזונה.

מזונות מן הצומח:

פולי סויה

יש שאומרים שאחד מהמקורות העשירים ביותר ב - Q10 הם פולי סויה. ישנה מחלוקת באיזו צורה ניתן למצוא את הקואנזים בכמות הטובה ביותר: האם כשהם טריים, מאודים, מבושלים או מותססים. אין תשובה חד משמעית; צריך לקחת בחשבון שלמרות שיש בפולי סויה כמות קואנזים יחסית גבוהה למזונות אחרים, הרי שאי אפשר לאכול כל כך הרבה פולים על מנת לספק את כל הכמות הנדרשת. ניתן למצוא מאמרים רבים הטוענים שזו הסיבה לאריכות הימים של יפנים כי פולי סויה ומוצרים נלווים כמו מיסו, טופו וכד' הם הבסיס המרכזי לתזונה היומיומית של היפנים, ומכאן שהם צורכים כמות ראוייה של קיו 10 שמאריכה את ימיהם.

ברוקולי

בכל רשימת מזונות ברוקולי נחשב למזון-על (סופרפוד). הוא מכיל כל כך הרבה רכיבי מזון שתומכים במערכות רבות בגוף, כך שזה לא פלא שהוא אחד ממקורות המזון של ה - Q10. כנראה שנצטרך 144 כוסות של פרחי ברוקולי על מנת לצרוך את המנה היומית הנדרשת לתחזוקה שוטפת. אך ללא ספק כדאי ומומלץ להוסיף ברוקולי לארוחות.

בחלק ב' נמשיך לציין מזונות שנחשבים כמקורות טובים לקואנזים.