אשווגנדה - הצמח שמפיג את המתח

החיים הם מירוץ אינטנסיבי שבו עלינו לכבוש כמה שיותר יעדים בזמן הקצר ביותר, ולאזן היבטים כמו עבודה, זוגיות, משפחה, חיי חברה, פנאי. אנו צריכים להיות דרוכים ומוכנים לכל תרחיש, לעמוד בציפיות של החברה, להיענות לכל אתגר, ולבצע את המוטל עלינו על הצד הטוב ביותר, לתת את ה-100% שלנו כל הזמן. המסע הזה נותן את אותותיו על הגוף והנפש, מוביל לשחיקה, עומס יתר, סטרס. אך אשווגנדה, צמח המרפא העתיק יכול לסייע בהתמודדות עם הסטרס ובשמירה על הגוף מפני השלכותיו. 

 

מהו סטרס?

 

סטרס או בעברית - דחק, עקה, הוא מצב נפשי של מתח, לחץ שמתבטא בהיבטים גופניים כגון כאבי ראש, כאבי בטן, דפיקות לב מואצות, חוסר יכולת לישון. הוא מהווה חלק ממנגנון אבולוציוני שנקרא ''הילחם או ברח'' שמטרתו להכין את הגוף פיזית להתמודדות עם סכנה מיידית או איום על חייו. כשהגוף מזהה סכנה מתקרבת הוא מפריש הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול (''הורמון הלחץ'') ופועל לשימור אנרגיה. אך כאשר הורמונים אלו מופרשים בכמויות מוגברת זה עלול להוציא את הגוף מאיזון ולהוביל לתופעות כמו לחץ דם, סוכרת, השמנת יתר, וגם הזדקנות מואצת. 

 

בעלי חיים רבים משתמשים במנגנון ''הילחם או ברח'' בדרכים שונות: העמדת פני מת, טקסטורות מאיימות המוטבעות על גופם או הפרשת כימיקלים עם ריח שדוחה את האויב. גם אבותינו הקדמונים נעזרו בו כדי להימלט מטורפים וסכנות שונות בעולם הפרהיסטורי, אך בעולם המודרני הסיבות לסטרס הן מגוונות הרבה יותר. 

 

ממש כמו בטבע, סטרס יכול להגיע כתגובה לגירוי חיצוני:

  1. עומס בעבודה או בלימודים - ריבוי מטלות שצריך להספיק בפרק זמן קצר. 
  2. שינויים בחיים שמצריכים הסתגלות מחדש - מעבר לעיר אחרת, פיטורין, גיוס לצבא. 

 

אך הוא גם יכול להיות תוצר של קונפליקט פנימי:

  1. דילמה - הצורך להכריע בין מספר אפשרויות ולבחור את האחת הנכונה ביותר עבורנו. כמו למשל: מוסד לימודים, נתיב קריירה, דירה וכן הלאה. 
  2. תחושת אובדן השליטה - חוסר האונים אל מול מצב או רגע בחיים שאין באפשרותנו לשנות או להשפיע על מהלכו. 

 

צמח האשווגנדה 

 

אשווגנדה, הידוע גם כג'ינסנג הודי, ויתניה משכרת או דובדבן החורף הוא צמח ממשפחת הסלוניים, שנמצא בשימוש הרפואה ההודית המסורתית כבר 3,000 שנה. הוא צמח רב שנתי אשר גדל באזורים רבים על פני כדור הארץ: הודו, אפריקה, חצי האי ערב וגם בישראל ניתן למצוא אותו בתפוצה נרחבת. פירוש שמו של הצמח הוא ''ריח סוס'', שם זה ניתן לו כיוון שיש לו ריח דומה לזה של החיה ומתוך האמונה שצריכת הצמח מקנה חוזק ובריאות איתנה כמו של סוס. 

 

כיצד הוא מסייע בהפחתת הסטרס?

 

צמח האשווגנדה הוא אדפטוגן, קרי, צמח שפועל לשמירה על האיזון של הגוף על ידי ויסות הפעילות ההורמונלית בבלוטת התריס, בלבלב, וכן בבלוטת האדרנל - שאחראית על התגובה של הגוף במקרים של לחץ. מחקרים מראים כי צמח האשווגנדה מפחית את הפרשת הורמוני הלחץ וכך מסייע בהתמודדות עם מצבים של חרדה, דיכאון, מתח נפשי, מחשבות רעות, עייפות או נדודי שינה. הוא מייצב את מצב הרוח וגורם לתחושה של רוגע ושלווה. את הצמח המופלא ניתן לצרוך כתוסף תזונה בכמוסות אשווגנדה ואבקת שורש אשווגנדה שאפשר לשלב במגוון מתכונים; פנקייקים, יוגורטים, דייסות ועוד.

 

יתרונות בריאותיים נוספים

 

בנוסף להיותו אדפטוגן, האשווגנדה מכיל מגוון רחב של נוגדי חמצון הנלחמים ברדיקלים החופשיים וכך מורידים את רמת הדלקתיות בגוף, שומרים על תפקודה התקין של המערכת החיסונית ושל המוח וכך בולמים את התפתחותן של מחלות סופניות כמו אלצהיימר, סרטן הריאות, סרטן המעיים או פרקינסון. 

 

מבין נוגדי החמצון הרבים הקיימים בצמח (וכמו גם בפירות וירקות, קקאו ויין אדום), ניתן למצוא את הפלבנואידים, אשר מסייעים בהגנה על מערכת הדם ומערכת הלב שלנו: הם מנקים את מחזור הדם, מאיצים אותו כך שיעביר ביעילות רבה יותר מזון וחמצן לתאים, ומחזקים את שרירי הלב.    

 

מהטבע באהבה - מוצרי אשווגנדה איכותיים במחירים הכי משתלמים

 

אתר פיוריטנ'ס פרייד מציע שפע מדהים של תוספי תזונה, ויטמינים ומינרלים המתאימים למגוון רחב של שימושים, צרכים, מצבים רפואיים - בין אם זה לב ולחץ דם או עיכול, או חיזוק העצמות לצד מוצרי טיפוח ויופי איכותיים שישדרגו את שגרת הטיפוח היומית. כך שלאחר שתתייעצו עם הרופא האישי בנוגע לנטילת צמחי מרפא, תוכלו למצוא את המוצרים הנכונים במחירים הכי נוחים. 

 

רוצים ליהנות מכל הטוב שיש לטבע להציע בצורה אינטראקטיבית, נוחה ובטוחה? פתחו חשבון באתר שלנו ותמצאו את מבוקשכם בקלות!

 

© 2020 כל הזכויות שמורות לאלון דב בע"מ, נציג פיוריטן פרייד'ס ישראל