חשיבות המגנזיום בגוף

חשיבות מגנזיום

רבות דובר לאחרונה על המחסור במגנזיום באוכלוסיית ישראל. כמה אתם מכירים את החשיבות של מגנזיום? בואו נבין יחד מה התפקיד שלו והאם בכלל יש לנו מספיק ממנו בגוף. מגנזיום הוא מינרל שנמצא בעיקר במים ובמזונות שונים בעבר, ניתן היה לקבל מגנזיום במי השתיה. כיום מרבית מי השתיה בישראל עוברים התפלה ולכן כמות המגנזיום בהם היא קטנה מאוד. גם בגידולי ירקות הכמות של המינרל הולכת וקטנה בגלל מי ההשקיה המותפלים. במי בארות ומים מינרלים עדיין ניתן לקבל כמות גבוהה יותר של מגנזיום. מגנזיום נמצא בכל תא ותא בגוף שלנו. הוא מרפה שרירים ויש לו חלק חשוב מאוד בוויסות ובקרה של עיצבוב השרירים. מגנזיום מרפה שרירי כלי דם, מרחיב אותם ובכך מוריד את לחץ הדם, מקל על מצבי סטרס, בעיות שינה , מסייע בהפחתת עוצמת כאבי ראש ותדירות מיגרנות. הוא מעורב ביצירת חלבונים, בפעילות תקינה של מערכת העיכול לחולי סכרת חשוב מאוד לקחת אותו מכיוון שהוא עוזר לפעילות האינסולין והכנסת הסוכר לתאים. רוב המגנזיום בגוף נאגר בעצמות ורק אחוז אחד מכל המגנזיום נמצא בדם ולכן בדיקות מעבדה לא יתנו תמונה מדויקת ולא יראו את הכמות הכללית שנמצאת בגוף. העצמות משחררות את המגנזיום לדם בהתאם לצורך ובעיקר כדי לאזן חומציות או בסיסיות שנוצר עקב עודף סידן בגוף. איך נדע אם קיים מחסור של מגנזיום אצלנו בגוף? ישנם הרבה תסמינים שיכולים להיות סימן כמו חולשת שרירים, עייפות, קפיצות שרירים, רעידות, החמרה בתסמונת קדם ווסתית, בחילות ובלבול. גם בתזונה מוקפדת ובקיום אורח חיים בריא ובהתחשב בגורמים שמפריעים לספיגה שלו, כנראה שלרובנו אין מספיק מגנזיום ולכן יש צורך לעשות שימוש בתוספים.

חוסר במגנזיום

משרד הבריאות מתריע בפני חוסר במגנזיום שהולך וגובר עקב התפלת המים וצריכה עודפת של מזון מעובד מה פוגע בספיגת המגנזיום? יכולת הספיגה במעיים הולכת ויורדת עם הגיל ואצל אוכלוסיות מסוימות יש סיכון גבוה יותר להיות בחוסר עקב לקיחת תרופות שונות וירידה בצריכה של מזונות עשירים במגנזיום. במחלות כמו סכרת ומחלות כרוניות בהם יש פגיעה בכליות נוצר חוסר במינרל בגלל איבוד שלו דרך מערכת השתן. גם רמות גבוהות של הורמונים ותרופות מסוימות פוגעות בספיגת הוויטמין . אצל ספורטאים יכולה להיות ירידה בגלל הזעה, שמפרישה מגנזיום מחוץ לגוף (לכן חשוב גם למי שעוסק בפעילות גופנית להיות במעקב ולקחת תוסף לפי הצורך) בנוסף, ישנה תחרות באתרי הספיגה בינו לבין מינרלים אחרים כמו סידן אבץ וברזל ולכן צריך להפריד את זמני הלקיחה בהפרש של שעתיים לפחות. מזון שמכיל כמות גבוהה של נתרן גורם להפרשה של מגנזיום דרך השתן גם סטרס משפיע מאוד על כמות הוויטמין בגוף ולמעשה ככל שהסטרס יהיה מוגבר יותר ולאורך זמן ארוך יותר כך מאגרי המגנזיום ידלדלו יותר. ישנם מצבים בהם הספיגה לא תהיה מספיק טובה כמו למשל בתת חומציות בקיבה. ויטמין D דווקא ישפר את ספיגת המגנזיום ולכן חשוב לוודא שרמות הוויטמין תקינות בבדיקת דם.

סוגי מגנזיום

בשוק ניתן למצוא מגוון רחב של תוספי מגנזיום בצורות שונות גם בשימוש למריחה על העור כג'ל, התזה, שמנים או פדים וגם בתוספי תזונה ללקיחה דרך הפה. התוספים הנפוצים ביותר של מגנזיום-

אופן נטילת מגנזיום ציטראט

מגנזיום הקשור לחומצה ציטרית, בעל מסיסות גבוהה ויכולת ספיגה טובה, במינון של 200 מ"ג. יעיל מאוד במצבי עצירות בזכות ספיחת הנוזלים למערכת העיכול ועידוד יציאה. מגנזיום אוקסיד: הנפוץ ביותר, מתאים מאוד במצבים של חומציות גבוהה בקיבה. מסייע במצבי אוסטאופורוזיס ועוזר לספיגת הסידן. מגיע במינונים גבוהים של 500 מ"ג. מגנזיום טאורט: ספיגה טובה, לפי מחקרים מומלץ לשמירה על כלי הדם מגנזיום מלאט: מומלץ לפיברומיאלגיה ועייפות את המגנזיום רצוי לקחת לפני השינה, על קיבה ריקה ובנפרד ממינרלים אחרים. - לאנשים עם לחץ דם נמוך מומלץ להיוועץ עם רופא לפני הנטילה לפי ארגון הבריאות העולמי הכמות היומית המומלצת למגנזיום היא בין 400-700 מ"ג.

מגנזיום באוכל

מגנזיום בתזונה נמצא בכמות הגבוהה ביותר בירקות ועלים ירוקים וספציפית בפיגמנט הירוק, כלורופיל. כשאנחנו צורכים את אותם מאכלים עם מגנזיום כמו עלי תרד, מנגולד, קייל, עשבי תיבול למיניהם, ברוקולי, קישואים וסלרי בתזונה שלנו, הכלורופיל יתפרק במערכת העיכול ובהמשך יוציא את המגנזיום מתוכו, שם הוא יעבור תהליך מסוים וייספג.

טיפים לצריכת מגנזיום

  • בישול הירקות יעזור לרכך את הסיבים ויאפשר יציאה קלה יותר של המינרל.
  • שימו לב שבבישול במים המגנזיום יצא למי הבישול ולכן הקפצה/אידוי/אפיה יהיו בחירה נכונה יותר אלא אם תשתמשו במי הבישול כמו למשל במרקים למיניהם.
  • הקפאה של הירקות תפחית מכמות המינרל.
  • דרך מצוינת לצרוך כמות גדולה של עלים ירוקים היא שתיית שייק ירוק.
  • גוונו בירוקים, הוסיפו אגוזים ופולי קקאו שגם הם מכילים מגנזיום.
  • שמן עוזר לספיגה טובה יותר של הכלורופיל ולכן כדאי להוסיף שמן זית לירקות בזמן הבישול או בסלט עם ירקות טריים.
  • בנוסף לירוקים, מגנזיום נמצא גם בדגנים מלאים, שוקולד מריר וקטניות. הנביטו את הקטניות והזמינות של המגנזיום תהיה גבוהה עוד יותר!

מתכון למרק ירוק עשיר במגנזיום

מצרכים
  • 1 ראש ברוקולי גדול
  • 2 שומר חתוך לקוביות
  • 1 קישוא חתוך לקוביות
  • 1 שורש פטרוזיליה
  • חבילת תרד עלים
  • חצי חבילת שמיר
  • חצי חבילת פטרוזיליה
  • 1 כוס אפונה
  • 1 קולורבי
  • 2 כפות שמן זית איכותי
  • מלח ופלפל לפי הטעם
הוראות הכנה
  • מכניסים את כל הירקות לסיר ומכסים במים.
  • מבשלים על אש נמוכה כחצי שעה. מוסיפים תבלינים ושמן זית ומבשלים על אש קטנה עוד כמה דק'.
  • טוחנים הכל בבלנדר מוט, טועמים ומתקנים תיבול אם צריך.
המאמר נכתב על ידי: דניאל גולן, נטורופתית פיוריטנס פרייד.

תוסף מגנזיום מבית פיוריטן פרייד'ס

מולטי ויטמין לגבר

מולטי ויטמין לגבר

100 קפליות
מחיר מיוחד 79.90 ₪ מחיר רגיל 89.90 ₪
אזל מהמלאי
מולטי ויטמין לאישה

מולטי ויטמין לאישה

100 טבליות
מחיר מיוחד 79.90 ₪ מחיר רגיל 89.90 ₪
אזל מהמלאי
מגנזיום ציטראט 210 מ"ג

מגנזיום ציטראט 210 מ"ג

90 קפליות
מחיר מיוחד 59.90 ₪ מחיר רגיל 69.90 ₪
אזל מהמלאי
מגנזיום 500 מ"ג

מגנזיום 500 מ"ג

100 קפליות
מחיר מיוחד 59.90 ₪ מחיר רגיל 65.90 ₪
מגנזיום ציטראט וויטמין B6

מגנזיום ציטראט וויטמין B6

120 קפליות
מחיר מיוחד 84.90 ₪ מחיר רגיל 99.00 ₪
אזל מהמלאי
מגנזיום אוקסיד 520 מ"ג בדצ העדה החרדית

מגנזיום אוקסיד 520 מ"ג בדצ העדה החרדית

180 כמוסות
99.00 ₪
מגנזיום ביסגליצינאט

מגנזיום ביסגליצינאט

180 כמוסות
מחיר מיוחד 129.90 ₪ מחיר רגיל 139.90 ₪
סירופ ליפוזומלי מגנזיום וויטמין B6 בטעם רימון

סירופ ליפוזומלי מגנזיום וויטמין B6 בטעם רימון

300 מ"ל
מחיר מיוחד 159.90 ₪ מחיר רגיל 199.00 ₪
אזל מהמלאי
מגנזיום אוקסיד 520 מ"ג

מגנזיום אוקסיד 520 מ"ג

60 כמוסות
מחיר מיוחד 59.90 ₪ מחיר רגיל 89.90 ₪
© 2020 כל הזכויות שמורות לאלון דב בע"מ, נציג פיוריטן פרייד'ס ישראל