חשיבותו ופעילותו של המינרל סידן

חשיבות של המינרל סידן

סידן הוא אחד המינרלים הנמצאים בריכוז הגבוה ביותר בגופנו. בעבר ניתנה הנחיה גורפת מרופא המשפחה לכל אישה בגיל המעבר לקחת תוסף סידן. רוב מאגר הסידן בגופנו נמצא בעצמות, בתוך העצם. בואו נבין מה תפקידו, איך ניתן לקבל אותו באופן טבעי, מי צריך לקחת, איזה תוספים קיימים בשוק ומה ההבדלים ביניהם.

תפקידים

כאמור, הסידן נמצא בגוף בעיקר בעצמות שלנו וכמות קטנה ממנו מצויה בנוזל הדם, בשרירים וברקמות. במקרה של מחסור בסידן, הגוף יפנה למאגרים וייקח את המינרל משם, מה שעלול לגרום בטווח הארוך לתהליך של דלדול העצמות. לסידן תפקידים רבים ומגוונים: גדילה ובניית העצמות והשיניים, העברה עצבית תקינה, הפרשת הורמונים, שמירה על בריאות הציפורניים ורקמת העור.

מהם הגורמים לחוסר בסידן?

חוסרים בסידן יכולים להתבטא בתסמינים שונים כמו ציפורניים שבירות, עייפות ותשישות, כאבי ראש, כאבים בעצמות, נטייה לשברים ואוסטאופורוזיס, בעיות במבנה השיניים, כיווץ ועוויתות בגפיים, הפרעות קצב לב. חומרים רבים בתפריט שלנו יכולים לעכב את ספיגת הסידן ואת מידת הדרדרות העצמות: חלבונים מהחי וסוכרים פשוטים מגבירים את הפרשת הסידן בשתן. חומצה אוקסלית, שנמצאת באופן טבעי בחלק מהירקות והפירות ובקקאו עלולה להפריע גם היא לספיגה. צריכה מופרזת של קפאין (גם בתה ובקולה) מפחיתה את ספיגת הסידן ואלכוהול גורם להפרשת סידן בשתן. חומצה פיטית שנמצאת בדגנים וקטניות. ניתן לנטרל אותה ע"י השריה והנבטה. תרופות כמו סותרי חומצה וסטרואידים פוגעים בספיגת הסידן. צריכה מרובה של נתרן גורמת להפרשה של סידן. לקיחה של תוספי תזונה המתחרים על אותם אתרי הספיגה כמו אבץ, ברזל, מגנזיום. (הפרידו את זמני הלקיחה שלהם, בהפרש של 4 שעות לפחות) אוכלוסיות רגישות: ילדים מתבגרים, זה הזמן העיקרי בו העצמות והשיניים נבנות. נשים הרות, זקוקות לסידן גם עבור עצמן וגם עבור העובר המתפתח הבונה שלד שלם. נשים לאחר גיל המעבר, אצלן מתחיל באופן טבעי תהליך של איבוד מסת עצם עקב ירידה ברמות האסטרוגן. אסטרוגן הוא הורמון שקשור גם לבניה של העצם. בנוסף, עם העלייה בגיל קיימת ירידה ביכולת הספיגה הכללית של ויטמינים ומינרלים גם אצל גברים. וככל שמתבגרים ריכוז הסידן נוטה לרדת. חוסר בתנועה ובפעילות גופנית עלול לגרום לירידה במסת העצם. פעילות שמפעילה עומס באופן קבוע על העצמות מסייעת לשמירה ובניה. מחקרים מראים שבמקרים של הידלדלות עצם קיימת חשיבות רבה בשילוב פעילות בונה עצם במקביל לתזונה או לתוספי התזונה

חשוב לדעת שגם רמה גבוהה מידי של סידן זהו מצב מסוכן שעלול לגרום להפרעות קצב לב, טרשת עורקים וקרישי דם.

סידן בתזונה

גופנו לא יודע לייצר סידן לבד ולכן יש להקפיד לשלב מזונות עשירים בסידן ולצרוך לפחות ארוחה אחת שמכילה מרכיבים משלל המזונות באופן קבוע בתפריט. ניתן לקבל סידן מהחי בסרדינים ומוצרי חלב. גם במקורות מהצומח יש מגוון רחב של מזונות עשירים בסידן כמו עלים ירוקים, ירקות ממשפחת המצליבים- (כרוב, כרוב סגול, כרוב ניצנים, כרובית, ברוקולי), חרובים, טחינה (עדיף מלאה), שקדים, שיבולת שועל, קטניות, סויה, טופו, סייטן, פרג, תאנים, אגוזים, תפוזים, אצות, שמרי בירה, זרעי פשתן טחונים.

ספיגת סידן

איך הסידן נכנס לעצמות מתוסף תזונה? במצב האידיאלי היינו מצפים שספיגת התוסף תהיה גבוהה והסידן יגיע ליעדו מהמעיים למחזור הדם ומשם לעצמות, אך אין שום הבטחה שהתוסף אכן יעשה לבדו את כל הדרך הזו בהצלחה ובצורה יעילה. בכליות ישנן קבוצת תאים שמנטרות את המינרלים שנכנסים לגופנו. עבור פעילותם התקינה של התאים נדרש ויטמין D. ויטמין D למעשה עוזר לכליות "לחוש" את רמות המינרלים שנמצאים בדם. נטילה של ויטמין D יחד עם הסידן ישפר את הספיגה ויפחית סיכון לדלדול עצם.

מה לגבי ויטמין K2?

ויטמין K הוא חלק ממשפחת הוויטמינים מסיסי שומן. ישנו ויטמין k1, ויטמין החיוני לקרישיות הדם וויטמין k2, לו יש תפקיד חשוב ביותר בבריאות העצם. הוא מסייע בהעברת הסידן לעצמות, מצמצם ומונע הסתיידויות עורקים וכלי דם, מגן על הלב וכלי הדם, מעודד יצירת תאים בוני עצם ואפילו מונע תהליכים סרטניים. ויטמין K2 פועל יחד עם ויטמין D בתוסף התזונה ושניהם יחד דואגים לכך שהסידן יגיע לעצמות. בעשור האחרון הוא נחקר רבות בגלל אותם תפקידים חשובים ועם הזמן למדים על פעילויות נוספות חשובות אליהם הוא מקושר.

תוסף תזונה המכיל סידן ציטראט, ויטמין D וויטמין k2 יהיה בעל פעילות משופרת. בשוק קיימים שני סוגי סידן נפוצים: סידן קרבונט, זהו סידן הקשור לפחם. חסרונותיו- לספיגה שלו דרושה כמות מספקת של חומצת קיבה. מעכבי ספיגה נקשרים אליו בקלות. במינונים גבוהים הסידן נשאר במעי וגורם לעצירות סידן ציטראט- החיבור לציטראט הופך את הסידן להיות בלתי תלוי בחומצות קיבה וגם מעכבי ספיגה לא נקשרים אליו. בבדיקות מעבדה נמצא שהספיגה של סידן ציטראט טובה יותר והוא לא גורם לעצירות.

תוסף הסידן של פיוריטנס פרייד מכיל שילוב של סידן ציטראט, ויטמין K2 וויטמין D3 מינון לקיחה: 1-2 כמוסות ביום. את התוסף מומלץ לקחת בבוקר על קיבה ריקה או לפני האוכל. *תוספים כדאי לצרוך רק לאחר התייעצות עם איש מקצוע

כתבה: דניאל גולן, נטורופתית פיוריטנס פרייד


תוסף סידן מבית פיוריטן פרייד'ס

מולטי ויטמין לגבר

מולטי ויטמין לגבר

100 קפליות
מחיר מיוחד 79.90 ₪ מחיר רגיל 89.90 ₪
אזל מהמלאי
מולטי ויטמין לאישה

מולטי ויטמין לאישה

100 טבליות
מחיר מיוחד 79.90 ₪ מחיר רגיל 89.90 ₪
אזל מהמלאי
מולטי ויטמין 9 חודשים

מולטי ויטמין 9 חודשים

100 טבליות
מחיר מיוחד 59.90 ₪ מחיר רגיל 79.90 ₪
אזל מהמלאי
30% על המוצר השני אבץ פיקולינט -  כמוסות אבץ 25 מ"ג

אבץ פיקולינט
כמוסות אבץ 25 מ"ג

100 קפליות
מחיר מיוחד 46.90 ₪ מחיר רגיל 54.90 ₪
39.90 ₪ ליח' ברכישת 2 יח'
ביו קלציום נוזלי 300 מ"ל בטעם עדין

ביו קלציום נוזלי 300 מ"ל בטעם עדין

300 מ"ל
מחיר מיוחד 89.00 ₪ מחיר רגיל 139.00 ₪
אזל מהמלאי
קליצפרו-פרומולה חדשנית לספיגת סידן

קליצפרו-פרומולה חדשנית לספיגת סידן

60 טבליות
מחיר מיוחד 119.00 ₪ מחיר רגיל 139.00 ₪
קלציום ציטראט ומגנזיום בתוספת וויטמין D3

קלציום ציטראט ומגנזיום בתוספת וויטמין D3

180 קפליות
מחיר מיוחד 109.90 ₪ מחיר רגיל 149.00 ₪
אזל מהמלאי
סידן 600 מ"ג בתוספת ויטמין D3 500 יחב"ל

סידן 600 מ"ג בתוספת ויטמין D3 500 יחב"ל

100 כמוסות רכות
מחיר מיוחד 69.90 ₪ מחיר רגיל 85.90 ₪
אזל מהמלאי
30% על המוצר השני פיור סידן ציטראט בתוספת D3 ו MenaQ7 K2

פיור סידן ציטראט בתוספת D3 ו MenaQ7 K2

60 טבליות
מחיר מיוחד 89.90 ₪ מחיר רגיל 119.90 ₪
76.50 ₪ ליח' ברכישת 2 יח'
אבקת סידן קרבונט אמורפי- 60 שקיקים-PH direct

אבקת סידן קרבונט אמורפי- 60 שקיקים-PH direct

60 שקיקים
מחיר מיוחד 179.00 ₪ מחיר רגיל 199.00 ₪
© 2020 כל הזכויות שמורות לאלון דב בע"מ, נציג פיוריטן פרייד'ס ישראל