שיפור הזיכרון בגיל השלישי

ויטמינים ותוספי תזונה לשיפור הזכרון

כולנו מכירים את זה, אנחנו מגיעים לגיל מסויים והזכרון כבר לא מה שהיה פעם, לפעמים יש קושי בשליפת מילים, לפעמים שוכחים איפה הנחנו את המשקפיים או המפתחות, שוכחים תאריכים או שמתבלבלים בשמות הנכדים. קושי בריכוז ובזיכרון ולפעמים גם בהתארגנות יכול למעשה להופיע בכל גיל. לפעמים זה קורה כי התעסקנו בכמה דברים במקביל ולא התרכזנו מספיק, לפעמים קיימת עייפות או סטרס ממושך שמפריע לזיכרון. לפעמים מדובר בהתחלת דמנציה שהפכה להיות בימנו למגפה של ממש. אם בעבר חשבו שאין מה לעשות ויש להשלים עם המצב, היום כבר יודעים שזה לא כך. לפי מחקריים, שינוי באורח החיים, תזונה נכונה, פעילויות ותרגילים שונים ותוספי תזונה יכולים לסייע ולהאט את ההתדרדרות.

דמנציה ואלצהיימר

אלצהיימר היא המחלה הגורמת לדמנציה, התדרדרות קוגניטיבית. היא מתפתחת עקב חלבון בשם עמילואיד וחלבון טאו שמצטברים במוח על תאי העצב. אזורים שונים במוח נפגעים ורקמת המוח תתנוון. כל חולה יחווה הפרעות שונות בהתאם לאזור עצמו שנפגע. יכולת החשיבה נפגעת, היכולת לזכור אירועים שונים, שמות, מקומות. הפעילות המוטורית ושליטת הסוגרים תיפגע. יכולות לבוא לידי ביטוי גם תופעות של דיכאון וחרדה, בלבול ובשלבים מתקדמים גם הזיות ופרנויה. זוהי מחלה שלא ניתן לחזות. היא מתפתחת לאט וקשה לאבחן על ידי הסימנים האם מדובר בסימן למחלה או שכחה טבעית שמתרחשת בגיל מבוגר. לפעמים אנחנו מתייחסים לזיכרון כאל משהו מובן מאליו ורק כשזה נהיה מאוחר מידי אנחנו לומדים להעריך אותו. חשוב לדאוג לעצמנו כבר מעכשיו על ידי שמירה על בריאות טובה ובמיוחד תזונה מתאימה, שינה מספקת, פעילות גופנית ואימון קוגניטיבי ואסטרטגיות לשיפור הזיכרון.

שמירה על המוח והזיכרון בגיל השלישי

אנחנו שוכחים בגלל כמה סיבות. המוח מפנה כל הזמן מקום למידע חדש ובמידע שהוא לא משתמש, המידע שפחות רלוונטי עבורנו, נשכח. דבר נוסף, כשאנחנו לא מרוכזים ומפוזרים אנחנו שוכחים יותר. כולנו עושים דברים בהיסח דעת בלי לשים לב כמו לשים את המפתחות או המשקפיים תוך כדי דיבור בטלפון. דרכי ההתמודדות הם תרגולים שונים ואימון הזיכרון. מחקרים מראים שאימונים יזומים שכאלה מסייעים לשמור על יכולות תפקודיות לאורך זמן. ככל שנתרגל ונהיה פעילים יותר כך נאתגר את מוחנו ונשפר את יכולותיו. חשוב להיות אקטיבים ולעשות שינויים שהמוח לא רגיל אליהם. דוגמא מצוינת היא צחצוח שיניים ביד לא דומיננטית. פתירת תרגילי סודוקו ותשבצים. הקראה של טקסטים וסיפורים לנכדים ולעצמנו. למידה עוזרת לשמר את החשיבה. אתגרו את עצמכם עם למידה של שפה חדשה, שחייה, ברידג'. דאגו לאינטראקציות חברתיות. שיחות עם חברים ובני משפחה, קבוצות תמיכה. גם לפעילות גופנית סדירה יש תפקיד חשוב בשמירה על הזיכרון על ידי זרימת דם תקינה למוח. בנוסף, מחקרים הוכיחו שלפעילות קבועה יש יכולת לחדש תאי עצב. נסו לגוון גם בהליכה, לשנות מסלולים, להריח, להקשיב לקולות מסביב גם אם זה ברחוב וגם בטבע. ההמלצה היא הליכה של חצי שעה לפחות, לא פחות מ3- פעמים בשבוע. חשוב מאוד להקפיד על תזונה בריאה. מחקרים מראים שתפריט ים תיכוני עשוי להגן מפני אלצהיימר. תפריט כזה כולל אומגה 3 מדגים ואגוזים, שמן זית, ירקות ופירות, קטניות ודגנים מלאים וצמצום צריכת בשר אדום ומוצרי חלב.

תוספי תזונה

פופסידיל סרין - אחד התוספים הנחקרים ביותר בתחןם הזכרון והריכוז

זהו חומר חשוב לבנייה של הממברנות הנמצאות בתאי המוח. הוא נמצא בתוך התאים במוח שאחראים לתהליכים עצביים רבים. התפקיד המרכזי שלו הוא להגביר את התקשורת בין התאים עצמם במוח והסדרת התפקוד הקוגנטיבי, במיוחד בגיל מתקדם, גם במצבים של דמנציה. פוספטידיל סרין שומר על תאי המוח ומונע הדרדרות ומצמצם נזקים שנגרמו למוח ומצמצם תופעות של ירידה בזיכרון. זהו חומר שמיוצר בגוף מרגע הלידה ובגילאים מתקדמים הייצור שלו יורד. חוסר בוויטמין B12 יכול אף הוא לגרום לירידה ברמת הפוספטידיל בגוף. ומה אומרים המחקרים? נמצא במחקרים רבים שפוספטידיל סרין יכול להפחית דמנציה ולשפר את תפקודי המוח, את יכולות המיקוד והזיכרון. ישנם מחקרים שראו שהחומר מגדיל את כמות הקולטנים בממברנות התא ודרך כך נוצר עידוד ביצירת דופמין, מוליך עצבי ששייך לתפקודי המוח. מחקרים אחרים הראו שפוספטידיל סרין סייע להפחית סטרס ומתח ושיפר מצב רוח. על פי מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב, נמצא שבניגוד לרוב הכימיקלים שאנחנו נוטלים כתרופות ונכנסים לזרם הדם אך אינם מצליחים לעבור את המחסום שבין הדם למוח, הפוספטידיל סרין מצליח לעבור את המחסום ולהשפיע על תאי העצב במוח עצמו ויש לו השפעה מיטיבה על מגוון מחלות נויורו-דגנרטיביות.

ג'ינקו בילובה – צמח מסורתי לבריאות המוח ושמירה על הזכרון

ג'ינקו בילובה הוא צמח מרפא, אחד המוכרים בעולם. השימוש הוא בעלים של העץ. אחד השימושים העיקריים של הצמח ג'ינקו בילובה הוא שמירה על בריאות המוח ושיקום הזיכרון. הוא ידוע כצמח המאט את תהליכי ההזדקנות ומשפר זרימת דם. ירידה בזיכרון נובעת לעיתים מזרימת דם לא תקינה במוח, מה שגורם לירידה באספקת החמצן ובהמשך ירידה בזיכרון, בריכוז ובשיווי המשקל. צמח זה נחקר רבות במחקרים שהראו את הפוטנציאל והיעילות שלו בשיפור זרימת הדם במוח כולל בכלי דם עדינים ודקים. ולפי מחקרים הוא מפחית את הצטברות החלבונים שמקושרים לאלצהיימר, משפר את ממברנות התאים ומאפשר כניסה והזנה של רכיבים לתאים ופינוי הפסולת.

אומגה 3

אומגה 3 מכילה חומצות שומן שתורמות לפי מחקרים למערכת עצבים תקינה, לתפקודים קוגנטיבים כולל זיכרון, קשב וריכוז, חיוניות לבנית ממברנת התאים, בעיקר לתאי מוח ומשמשות כחומר אנטי דלקתי. לפי מחקרים תוספי חומצות שומן של אומגה 3 מצליחים לעבור את הBBB, מחסום הדם מוח וכך מאיטים את ההתדרדרות הקוגניטיבית. הגוף לא יודע לייצר את אותן חומצות שומן בעצמו ולכן הן נחשבות לחומצות שומן חיוניות ויש לצרוך אותה מבחוץ. האפשרויות הן דרך המזון, כשהמקורות העיקריים הם באצות, זרעים ואגוזים מהצומח ובדגי ים עמוקים מהחי. לרוב התזונה היומית דלה באומגה 3 ולכן נדרשת השלמה של תוספי תזונה.

במקרים של לקיחת מדללי דם או תרופות מרשם יש להתייעץ עם איש מקצוע לפי לקיחה של התוספים. התוספים אינם מחליפים טיפול תרופתי.

ממרח עדשים עשיר באומגה 3

  • כוס עדשים שחורות או ירוקות מבושלות
  • 1 בצל קצוץ מאודה
  • ½ כוס אגוזי מלך מושרים ומסוננים
  • צרור עשבי תיבול
  • מלח ופלפל

טוחנים הכל יחד ושומרים בצנצנת אטומה. טוב עד 5 ימים במקרר.

את המאמר כתבה דניאל גולן, נטורופתית פיוריטנס פרייד.


כל מוצרי הכתבה מחכים לכם כאן

- קומפלקס פוספטידיל סרין 100 מ"ג – ניורו PS

- קומפלקס פוספטידיל סרין 100 מ"ג – ניורו PS

60 כמוסות רכות
מחיר מיוחד 117.50 ₪ מחיר רגיל 139.90 ₪
30% על המוצר השני ויטמין b12, כדורי ויטמין בי 12 1000 מק"ג

ויטמין b12, כדורי ויטמין בי 12 1000 מק"ג

100 קפליות
מחיר מיוחד 48.90 ₪ מחיר רגיל 59.90 ₪
41.60 ₪ ליח' ברכישת 2 יח'
שמן דגים טריפל אומגה 3 (950) - 1400 מ"ג

שמן דגים טריפל אומגה 3
(950)
1400 מ"ג

60 כמוסות רכות
מחיר מיוחד 79.90 ₪ מחיר רגיל 89.90 ₪
שמן דגים דאבל אומגה 3 (600) - 1200 מ"ג

שמן דגים דאבל אומגה 3
(600)
1200 מ"ג

90 כמוסות רכות
מחיר מיוחד 69.90 ₪ מחיר רגיל 75.90 ₪
ויטמין בי12 B12 1000mcg (מתילקובלאמין)

ויטמין בי12 B12 1000mcg
(מתילקובלאמין)

30 לכסניות מציצה
מחיר מיוחד 29.90 ₪ מחיר רגיל 37.90 ₪
אזל מהמלאי
ברא פוקוס

ברא פוקוס

100 מ"ל
מחיר מיוחד 119.90 ₪ מחיר רגיל 145.00 ₪
גינקו בילובה, כמוסות במינון גבוה

גינקו בילובה, כמוסות במינון גבוה

60 כמוסות צמחיות
מחיר מיוחד 94.90 ₪ מחיר רגיל 113.00 ₪
ג'ינסנג סיבירי - כמוסות שורש ג'ינסנג סיבירי

ג'ינסנג סיבירי
כמוסות שורש ג'ינסנג סיבירי

100 כמוסות צמחיות
מחיר מיוחד 73.90 ₪ מחיר רגיל 85.90 ₪
ויקואה - כמוסות ויקואה פלוס

ויקואה
כמוסות ויקואה פלוס

60 כמוסות
מחיר מיוחד 139.00 ₪ מחיר רגיל 179.00 ₪
שארפ

שארפ

75 כמוסות
מחיר מיוחד 159.00 ₪ מחיר רגיל 199.00 ₪
אזל מהמלאי
תמצית רימונים - פומנוקס תמצית שמן רימונים

תמצית רימונים
פומנוקס תמצית שמן רימונים

60 כמוסות
מחיר מיוחד 157.00 ₪ מחיר רגיל 179.00 ₪
אזל מהמלאי
פוספטידיל סירין 100 מ"ג

פוספטידיל סירין 100 מ"ג

60 כמוסות
99.00 ₪
מם-או-אפ שמן זרעי רימונים בתוספת  תמציות צמחים

מם-או-אפ שמן זרעי רימונים בתוספת תמציות צמחים

30 כמוסות
מחיר מיוחד 119.00 ₪ מחיר רגיל 149.90 ₪
30% על המוצר השני תמצית ג'ינקו בילובה 120 מ"ג

תמצית ג'ינקו בילובה 120 מ"ג

100 כמוסות
מחיר מיוחד 79.90 ₪ מחיר רגיל 89.90 ₪
67.90 ₪ ליח' ברכישת 2 יח'
ג'ינסנג קומפלקס

ג'ינסנג קומפלקס

75 כמוסות
מחיר מיוחד 69.90 ₪ מחיר רגיל 79.90 ₪
SALE גרנה גארד

גרנה גארד

60 כמוסות רכות
מחיר מיוחד 109.90 ₪ מחיר רגיל 169.90 ₪
ג'נקו בילובה 400 מ"ג

ג'נקו בילובה 400 מ"ג

180 כמסוות
מחיר מיוחד 159.90 ₪ מחיר רגיל 179.90 ₪
© 2020 כל הזכויות שמורות לאלון דב בע"מ, נציג פיוריטן פרייד'ס ישראל